piątek, 1 kwietnia 2016

Liczy się każde opakowanie - nowy sezon stare dylematy

Mamy już kalendarzową wiosnę. Widać i czuć to na każdym kroku. Wraz z kolejną wiosną i nowym sezonem wracają stare problemy i dylematy, które jak się okazuje zawsze będą aktualne i na czasie. Dziś chciałabym po raz kolejny powrócić do tematu opakowań po środkach ochrony roślin.
Tematem przewodnim będzie problem recyklingu, o którym jak się okazuje nadal jeszcze rolnicy wiedzą mało! O samym Systemie PSOR już pisałam kilka razy, więc nie będę się powtarzać: mam nadzieję, że z niego korzystacie, oddajecie puste opakowania do sklepów lub do PSZOKów i że nie macie z tym większych problemów…?
Jak dowiedziałam się na infolinii PSORu, zebrane w ramach ich Systemu opakowania po środkach chemicznych wykorzystywanych w rolnictwie są unieszkodliwiane w dwojaki sposób. Jednym z nich jest spalanie w specjalnych zakładach, a drugim recykling – czyli powtórne wykorzystanie, ale tylko i wyłącznie w kierunku nieszkodliwym dla zdrowia ludzi, zwierząt i dla środowiska, bo tak stanowi prawo. Takie opakowanie to bardzo cenny, ale i potencjalnie niebezpieczny materiał. Dlatego PSOR dokłada wszelkich starań, aby surowiec uzyskany z przetworzenia opakowań nie był wykorzystany do produkcji elementów, które mogłyby mieć kontakt z żywnością, ludźmi i zwierzętami.
Opakowania zebrane w ramach systemu PSOR unieszkodliwiane są w naszym kraju przez firmę REMONDIS (więcej o firmie można poczytać na jej stronie). Jest to jedna z większych firm w Polsce mająca rozbudowaną sieć sortowni i spalarni odpadów – dzięki czemu z jej usług korzysta nie tylko duża ilość firm i przedsiębiorstw ale także setki samorządów i gmin. Gdy oddajemy takie opakowania innym firmom niż Remondis, powinniśmy sprawdzić czy mają one zgodę na gospodarowanie odpadami niebezpiecznymi i czy wpisują do Karty Przekazania Odpadu numer 15 01 10*, właściwy dla pustych opakowań po środkach ochrony roślin. Jeżeli tak jest, możemy być pewni, że firma działa zgodnie z prawem. W innym wypadku nie mamy takiej pewności. Nieuczciwe firmy mogą odsprzedać opakowania po środkach i może z nich powstać cokolwiek, np. pudełka do żywności, lub plastikowe naczynia często kupowane dzieciom do nauki samodzielnego jedzenia… Ja osobiście wolałabym nie mieć z czymś takim kontaktu!!! Dlatego kontrolujmy, komu oddajemy puste opakowania. Dzięki temu chronimy siebie, nasze rodziny i środowisko!
Więcej o problemie recyklingu można przeczytać w raporcie „12 lat Systemu PSOR”. Jest on dostępny TU.

 
A tutaj moje poprzednie posty na temat zbiórki opakowań:
1
2

Pozdrawiam PR  
fot. Wojtek Gańko

11 komentarzy:

  1. Nie jestem w 100% ekologiczna,przyznaję, jednak zwracam uwage na segregację :) Zawsze to coś, prawda? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Magda i ja nie jestem, musiałabym być świrem żeby patrzeć tylko na ekologię, a kiedyś, dawno temu napisałam że jestem i lubię być wygodna a wygoda nie idzie zazwyczaj w parze z ekologią. chodzi mi raczej o takie proste czynności, a w przypadku naszej pracy zbieranie opakowan do jednego wora i oddanie ich na koniec do pszoku czy sklepu to taka prosta rzecz,z pozoru banalna, ale bardzo ważna.

      Usuń
  2. To bardzo ważny apel, oby dotarł do jak najszerszego grona!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się że nie tylko ja uważam te sprawy za ważne. mam nadzieję że moje słowa uświadomią choć kilka osób, zawsze to coś :)

      Usuń
  3. Dobrze, że jesteś i przypominasz o segregacji z taką determinacją. Jest nadzieja, że ktoś weźmie to sobie do serca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też mam taką nadzieję, że ludzie najpierw zaczną myśleć później robić....

      Usuń
  4. My segregujemy część odpadów i wywozimy je do miejscowych skupów. Jednak domowe odpady trafiają do jednego kosza. Segregacja odpadów jest u nas dużo droższa i bardzo problematyczna. Nie każda gmina patrzy na ekologię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też nie mamy podpisanej umowy na wywóz śmieci segregowanych tylko ogólną, ale nie przeszkadza nam to zbierać i oddawać makulatury, baterii i elektrośmieci, chemicznych rolniczych oddawać do sklepów, a plastików wrzucać do ogólnych w osobnym worku.

      Usuń
  5. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  6. Cieszę się, że o tym piszesz :) niech wszyscy wiedzą, że segregacja jest bardzo ważna! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Staram się poruszać tematy ważne bez większego przesadyzmu, nie namawiam do powrotu do przeszłości, tylko do rzeczy drobnych, bo jakby każdy dbał tylko o te drobnostki to byłoby to na prawdę coś wielkiego. dzięki i pozdrawiam!

      Usuń

Cieszę się drogi czytelniku, że chcesz pozostawić po sobie ślad. Proszę jednak o przemyślane dobieranie słów, gdyż odkąd mam dziecko oduczam się przeklinać :)